سوره مریم
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, | سعید

 

معرفی سوره مریم

 

مريم نام مادر حضرت عیسی علیه السلام است ؛ نوزدهمين سوره قرآن است كه مكي است و ۹۸ آيه دارد. ترتیب نزول آن بعد از سوره فاطر و قبل از سوره طه می باشد .

نام مریم ۳۴ بار در قرآن آمده است و خداوند نام هیچ زنی را با اسم خاص در قرآن ذکر نکرده، جز مریم و تنها سوره‌ای که به نام یک زن در قرآن نامیده شده، همین سوره مریم است.

 

علت نام‌گذاری

 

ماخذ نام گذاری کلمه مریم مادر حضرت عیسی از آیه  ۲۷ سوره است . 

 

محتویات سوره

 

۱ـ مهم‌ترین بخش این سوره را قسمتی از سرگذشت زکریا و مریم و حضرت مسیح(ع) و یحیی و ابراهیم، قهرمان توحید و فرزندش اسماعیل و ادریس و بعضی دیگر از پیامبران بزرگ الهی، تشکیل می‌دهد که دارای نکات تربتی خاصی است.

۲ـ قسمت دیگری از این سوره که پس از بخش نخست، مهم‌ترین بخش را تشکیل می‌دهد، مسائل مربوط به قیامت و چگونگی رستاخیز و سرنوشت مجرمان و پاداش پرهیزکاران است.

۳ـ بخش دیگر مواعظ و نصایحی است که در واقع مکمل بخش‌های گذشته می‌باشد.

4ـ بالاخره آخرین بخش اشارات مربوط به قرآن و نفی فرزند از خداوند و شفاعت است که مجموعاً برنامه تربیتی مؤثری را برای گرایش دادن جان انسانی به ایمان و پاکی و تقوا تشکیل می‌دهد.

 

ثواب قرائت سوره

 

از پیامبر(ص) نقل شده است که "هر کس این سوره را بخواند، به تعداد کسانی که زکریا را تصدیق یا تکذیب کردند و همچنین یحیی و مریم و عیسی و موسی و هارون و ابراهیم و اسحاق و یقعوب و اسماعیل، به تعداد هر یک از آنها خداوند ده حسنه به او می‌دهد، همچنین به تعداد کسانی که (به دروغ وتهمت) برای خدا فرزندی قائل شدند و نیز به تعدادی کسانی که فرزند قائل نشدند"

 

در حدیث دیگری از امام صادق(ع) می‌خوانیم: "هر کس مداومت به خواندن این سوره کند، از دنیا نخواهد رفت، مگر این که خدا به برکت این سوره او را از نظر جان و مال و فرزند بی‌نیاز می‌کند".

 

در فضيلت اين سوره از پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله وسلم روايت شده: «هر كس سوره مريم را قرائت نمايد به تعداد تصديق كنندگان و تكذيب كنندگان حضرت زكريا و يحيي و مريم و عيسي و موسي و هارون و ابراهيم و اسحاق و يعقوب و اسماعيل ده حسنه به او عطا مي شود و به تعداد كساني كه براي خداوند فرزند قايل شده و قايل نشده اند نيز ده حسنه به او داده مي شود.

 

همچنين از ايشان نقل شده است: «به كسي كه سوره مريم را قرائت كند، ده برابر تعداد كساني كه پيامبران و رسولان نام برده شده در اين سوره را تصديق يا تكذيب كردند، حسنه و درجه داده مي شود كه هر درجه اي، هزار هزار مرتبه بزرگ تر از ما بين زمين و اسمان است و به همين تعداد، همسران بهشتي در فردوس به او داده مي شود و در روز قيامت، همراه متقيان در اولين گروه سابقين، محشور مي شود.

 

از ابان بن عثمان نقل شده كه حضرت صادق عليه السلام فرمودند: هر كس به خواندن سوره مريم مداومت كند نميردتا اينكه برسد به آنچه او را بي نياز سازد، از جان و مال و فرزند. و نيز در آخرت از ياران عيسي بن مريم عليهم السلام باشد و در آن روز داراي سلطنتي شود مثل سلطنت سليمان در دنيا.

 

فوائد تلاوت سوره

 

از امام صادق عليه السلام نقل است : هر كس سوره مريم را بنويسد وآن را در ظرفي شيشه اي كه دهانه تنگ دارد گذاشته و در منزلش بگذارد خير خانه و روزي اش زياد شود و در خوابش چيزهاي خوب مي بيند.

 

امام صادق عليه السلام فرموده اند: هركس بر شخصي وارد شود كه از او خوف و ترس دارد هنگام مواجهه با او حروف «ك ه ي ع ص» را يكي يكي گفته و بعد از گفتن هر حرف يكي از انگشتان دست راستش را ببندد، آنگاه حروف «ح م ع س ق » را يكي يكي گفته و انگشتان دست چپش را ببندد و دو دست خود را مشت كند، آنگاه آيه۱۱۰ سوره طه «و عنت الوجوه للحيِ....ظلماً» را قرائت نمايد و هنگام روبه رو شدن با ان شخص دو دستش را بگشايد هيچ آسيبي از جانب وي به او نخواهد رسيد.

 

در تفسير البرهان به نقل از رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و اله وسلم آمده است: هر كس سوره مريم را نوشته و به همراه خود داشته باشد، در خوابش جز چيزهاي خوب نمي بيند و اگر بر ديوار خانه نوشته شود از خطرات حفظ شده و آنچه در خانه است در امنيت مي باشد و اگر خائف، آن را بشويد و بنوشد امنيت يابد.

 

در حاشيه زادالمعاد آمده است براي دفع دشمن «كهيعص» را ۷۷۵ بار بخواند به نتيجه خواهد رسيد.

اگر اين سوره را بنويسند و بشويند و آبش را بر دختر ريزند او را شوهر پيدا شود.

جهت رفع سردرد و ميگرن آيات [۵-۱] سوره مريم و آيه[۲۹] سوره فتح را بخواند برطرف خواهد شد.
برچسب‌ها: <-TagName->
لینک ثابت
صفحه قبل 1 صفحه بعد

تمامی حقوق مادی و معنوی " به سوی ظهور " برای " سعید " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم